čtvrtek 17. května 2018

Replika - Lauren Oliverová

Autor: Lauren Oliverová
Rok vydání: 2018
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 456

"Gemmě vířily myšlenky v hlavě jako hustý sníh, ale jakmile je chtěla zachytit, roztály. "Ale... ale to není možný." Věděla, že zní hystericky, že mluví moc nahlas, alebylo jí to jedno, ani tomu nedokázala zabránit. "To není možný, ta technologie ješě neexistuje, je to nelegální..."

Lyra
Z dálky vypadá institut na soukromém ostrově poblíž Floridy poklidně a skoro krásně. Při bližším pohledu byste však narazili na zavřené dveře a značky upozorňující na biologické nebezpečí. Ve skutečnosti se tam nachází utajované vědecké středisko, v němž žijí tisíce replik, které zde pod vědeckým dohledem tráví celý život. Institut je však nečekaně napaden a dvěma zkoumaným objektům, dívce Lyře - neboli číslu 24 - a chlapci číslo 72, se podaří uniknout. Společně se vydávají do neznámého prostředí venku, kde potkají Gemmu, jež se sama vydala na nebezpečnou cestu. Když se Lyra snaží pochopit, k čemu vlastně institut sloužil, odkrývá tajemství, která změní život oběma dívkám.
Gemma
Gemma doposud strávila velkou část svého života po nemocnicích. Dřív bývala malou, věčně nemocnou holčičkou. Teď je z ní osamělá dívka, jejíž život ohraničuje domov, škola a její nejlepší kamarádka April. Poté co ji téměř unese cizí člověk, začne Gemma zkoumat minulost své rodiny. Zjistí, že její otec byl zapojen do výzkumu v záhadném institutu. Aby nalezla odpovědi na své otázky, vydá se na Floridu, kde narazí na dvě repliky, čísla 24 a 72. Když se snaží pochopit, co se dělo v institutu, dozví se o sobě i o své rodině děsivé tajemství, které může zničit vše, co je jí drahé.

Lauren Oliverová , vlastním jménem Laura Schechter. Narodila se v New Yorku. Maturovala na University of Chicago v roku 2004. Její rodiče jsou oba profesoři literatury a už odmala ji i její sestru vedli k tanci, malování a čtení. Když byla malá, psala si vlastní pokračování knih, které četla a měla je ráda. Nyní žije v Brooklynu se svým snoubencem Michaelem.

Když jsem se dozvěděla, jak je tato kniha postavená, jakým stylem je napsaná, tak to pro mne byla výzva. Nikdy jsem nečetla nic, co bych musela otáčet, trochu bizarnost, co? :-) Tudíž to byla jasná volba, musím to zkusit!

Lyra je replika, která žije skrytá normálním lidem v prostředí, kde se pohybují jen lékaři, sestry, zdravotnický personál a ostatní repliky. Nikdy se nedostala mimo ostrov. Netuší, jaké je to tam venku, na druhém břehu. Vše co ví, ví z knih nebo z okamžiků, kdy něco viděla v televizi. Jednoho dne je spáchán na institut, kde Lyra žije, atentát a všechno téměř shoří do základů. Díky vyšší moci se Lyra ocitne mimo nebezpečí, společně s klukem, další replikou, jenž nemá jméno. Pouze číslo 72. Ukryjí se v rákosech, je jim jasné, že je budou vojáci chtít najít a možná i zničit? A pak se potkají...
Gemma je dívka, která odmala trpí různým onemocněním a rodiče jsou velmi opatrní, co se týče jejího života. Jednoho dne, po mnoha a mnoha indiciích, kdy Gemma začíná chápat, že nic není tak růžové, jak si myslela, se rozhodne na vlastní pěst odjet na ostrov a zjistit, co se v institutu děje. Na své cestě potká kluka, který se o institut také zajímá, ale z jiných důvodů. Bojovat ve dvou je lepší než sám. Dostanou se na ostrov, kde už proběhl atentát skrytou cestou a rozhodnou se hledat nějaké náznaky toho, co se zde provádí. A pak se potkají...
Všichni čtyři opustí ostrov a začínají rozplétat okolnosti, za jakých žili...

Ve chvíli, kdy vyšla tato kniha, spolu s ní jsem zahlédla i plno návodů, jakým způsobem tuto knihu číst. Jeden uváděl číst každý příběh samostatně, druhý uváděl po deseti kapitolách a podobně. Já osobně tedy říkám, že nejlepší je ji číst po kapitolách. Sice jsem někdy (hlavně na veřejnosti, když mě někdo pozoroval) vypadala jako magor, protože jsem co chvilku knihu celou otáčela, ale myslím si, že díky tomu jsem si příběh užila maximálně. Při představě, že bych například četla nejdříve celý příběh Lyry a až potom Gemmy, tak by se spousta věcí opakovala. Ovšem, čteno po jedné kapitole, tak vám všechno do sebe zapadá, nezdá se vám, že byste četli to stejné, ale opravdu každou maličkost vždy z jiného úhlu pohledu. A to mne nesmírně bavilo!

"Druhá a třetí nálož vytvořily ohnivou kouli, která se řítila chodbami a žár dosahoval teplot tak vysokých, že tavil kov a z plastových táců v jídelně zůstaly jen rozpuštěné, beztvaré hroudy. nedopadlo by to tak zle, nebýt blízkosti velké zásilky dusitanu amylnatého, který převzal jeden ze zaměstnanců a zcela bezmyšlenkovitě ho ještě zabalený nechal stát ve vstupní hale, protože si nebyl moc jistý, kam ho dát."

Já osobně jsem z knihy maximálně nadšená. Nejvíce se mi líbí právě to, jak je napsaná. Ta možnost zvolit si, jak začnu příběh číst. Že mám na výběr. Z toho jsem byla u vytržení a musím se přiznat, že jsem dlouho přemýšlela, jak to odstartuju. Ale myslím si, že jsem zvolila tu nejlepší možnou metodu. :-)

Příběh samotný je také zajímavý a můžu říct, že i napínavý. Bavily mě obě postavy, jak Lyra tak Gemma. Lyra mě zajímala z toho hlediska, jak se zařadí do normálního světa, Gemma zase tím, co se dělo v minulosti v její rodině. Obě postavy jsou sympatické a lehce si k nim najde čtenář cestu a bude jim fandit v jejich asociaci i hledání střípků minulosti.

Když si dám dohromady děj a způsob napsání knihy, tak mi jasně vychází, že Replika je dost dobrá. Jediné, co mne trochu mrzí, tak je fakt, že pointa příběhu je docela lehce předvídatelná, protože autorka dala do začátku docela dost informací, které jsem si spojila už před polovinou knihy. Ale ovšem ani to mi nezabrání, abych hodnotila knihu vysoko. Hlavně proto, že je to neotřelý námět a originální zpracování. Jsem ochotna vše "špatné" odpustit, protože tohle si užijete i s vědomím, že víte, jak to všechno dopadne. V danou chvíli už nejde o to, abyste hádali co a jak, ale o to, abyste si užili opravdu fascinující čtenářský zážitek a hlavně se pořádně naučili otáček knihu. :-)

Hvězdné hodnocení:

Děkuji vydavatelství Albatrosmedia.cz za zaslání recenzního výtisku a knihu si můžete koupit přímo tady.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat