neděle 21. ledna 2018

Ty vyber, kdo přežije - Stephan R. Meier

Autor: Stephan R. Meier
Nakladatelství: Omega
Rok vydání: 2017
Počet stran: 445

"Skvělý thriller, ve kterém Meier vykresluje až děsivě realistickou vizi budoucnosti."
Kölner stadt-Aneiger Magazin

Hustými lesy prchá muž, neustále na útěku před blížícími se drony, které by mohly znamenat jeho smrt. Jmenuje se Spark a až donedávna byl spořádaným občanem dokonalého světa Eden, který je řízen inteligentním algoritmem VÝBĚR, díky němuž měl všechno: zdraví, sex, jídlo, práci...
Pak však odhalil, co se skrývá za smrtí jeho otce. Jak nebezpečná je všemocnost VÝBĚRU. A že žena, kterou miluje, byla vyhnána a ve světě mimo Eden nepřežiješ ani den!
Tak začíná Sparkův boj. Za lásku svého života. Za budoucnost světa...

Stephan R. Meier se narodil roku 1958 a vystudoval vysokou školu ve Švýcarsku, žil a pracoval v Číně, Francii, Itálii, Španělsku, Thajsku a mnoho let v USA. V devadesátých letech pracoval v hotelovém managementu a současně publikoval dvě životopisné populárně naučné knihy, jednu o teroristovi Carlosovi, druhou o svém otci Richardu Meierovi, který byl v sedmdesátých letech vedoucím Spolkového úřadu na ochranu ústavy. Ty vyber, kdo přežije je jeho první beletristický počin.

Ty vyber, kdo přežije zní jako titul naprosto lákavě, obálka a anotace slibují dobrý příběh, takže jsem doufala, že se jej dočkám. Bohužel se ale stal opak. Už po několika prvních stránkách jsem tušila, že tahle kniha nebude pro mne ta pravá. Je to příběh, po kterém by měli sáhnout muži, kteří mají blízko k vědeckým teoriím o algoritmech a podobných věcech. Já se ztrácela a celkově jsem z příběhu zklamaná.

Všechno se odvíjí od toho, co jsem od knihy očekávala. Kniha je řazena mezi thrillery a proto jsem doufala, že na stránkách najdu napínavý děj, který mě bude nutit do čtení. Místo toho jsem ale objevila poněkud zdlouhavé popisy a fakta o tom, jak Výběr jako takový vznikl, co vše je potřeba, proč je to potřeba a na můj vkus to bylo velmi vláčné, nemastné, neslané. Hromada pojmů, které mi nic neříkaly a říkat nebudou.

"V dějinách lidstva se u všech jeho pokusů o společenské soužití pod vůdcem či v kastě nakonec jednalo vždy o to, vědět něco, co se vědět nesmělo či nemohlo, a toto vědění předat aktuálnímu sokovi, nezřídka i prodat. Účinek špionáže byl vždy ohromný. Lístek, který milenka na prsou propašovala z komnat monarchy, mohl uvrhnout do zkázy celý národ. Špionáž, končící zradou, proto osudy lidstva ovlivňovala vždycky. Sám špion se přitom ztratil tím nejhorším způsobem. Zavržený, nezřídka popravený, zastřelený, pověšený nebo alespoň na doživotí uvězněný. Špioni, ve všech dobách alespoň morálně označováni za nanejvýš pochybné a podezřelé, byli odjakživa vehementně zapuzováni a pronásledováni."

Je to škoda, protože tento příběh má v sobě opravdu obrovský potenciál. Spark mohl být mnohem zábavnější, zajímavější hrdina, ale přišlo mi, jako by se autor soustředil jen na okolnosti a vynechal hrdinu jako takového, tudíž jsem si k němu nemohla udělat žádný vztah. Po dočtení jsem měla pocit, jako by Spark byl jen loutka, která nebyla vůbec důležitá. Že byl jen článkem v příběhu, aby tam vůbec někdo vystupoval a čtenáři by se měli zaměřit pouze na vědecké skutečnosti, ovšem ty byly zrovna pro mou osobu, rozsáhlé, nezáživné a nepochopitelné.
Jednoduše jsem si představovala, že dostanu příběh, kde bude umělá inteligence ovládat svět a Spark bude bojovat nějakým způsobem proti tomu, aby byl svět "zničen", ovšem toho jsem se nedočkala.

Je mi to trochu líto, protože obálka i anotace stojí za to. Obálka zaujme na první pohled a anotace na druhý. Když jsem se dostala ke čtení anotace, pořád jsem si opakovala, že tohle bude hodně dobré. Nutně jsem si knihu chtěla přečíst. Nemohla jsem se dočkat, až ji otevřu. A když došlo na samotné čtení, s každou přibývající stránkou mé nadšení upadalo. Nakonec jsem se musela místy do čtení nutit...

Myslím si, že kdyby se autor zaměřil méně na faktickou stránku věci a více na napínavost a čtivost příběhu, tak tohle bude dobrá kniha. Protože styl psaní autora je výborný. Bylo tam totiž pár pasáží, které jsem doslova hltala a kdyby se v tomto duchu nesl celý příběh, neměla bych co vytknout. Ale k mé nelibosti byly tyto pasáže "krátké" a brzy na to vystřídány vědeckofantastickými nebo obsáhle popisnými myšlenkami, které mi nesedly a pro mě byly neuchopitelné (například popis špiona - ukázka výše - kdy tento popis zabírá téměř celou stránku).

Jak jsem psala výše, je to škoda, protože příběh potenciál má a kdyby autor vysvětlil pár důležitých údajů umělé inteligence a Výběru samotného a poté se pustil do "životní" cesty hrdinů, rozhodně bych zklamaná nebyla. Ovšem, skutečnost je jiná a já tuto knihu doporučím snad jen náročným čtenářům, mužům, kteří si libují v různých vědeckých pojmech a dojmech. Pro čtenáře, kteří od thrilleru očekávají napětí a akci, to není.

Hvězdné hodnocení:


Děkuji nakladatelství Omega za recenzní výtisk a knihu si můžete zakoupit zde:
knihy Omega
knihy Dobrovský

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat