pondělí 6. listopadu 2017

Všem statečným se odpouští - Chris Cleave

Autor: Chris Cleave
Nakladatelství: Plus
Rok vydání: 2017
Počet stran: 451

"V Lyceu seděl Bones u piana a nacvičoval uvedení populárního popěvku "Hitler - má jenom jednu kouli, proto - očima pořád koulí...". 

Je září 1939 a Velká Británie právě vstoupila do války. Mladá a tvrdohlavá Mary se do hodiny poté přihláší jako dobrovolnice a vyrazí ze školy ve Švýcarsku domů do Londýna. Rozhodne se učit děti, jež měly být evakuovány na venkov, ale žádná z rodin je nepřijala. V nové práci potká Toma, který vyučování organizuje. Brzy se mezi nimi rozvine silné osobní pouto. Situace se ale zkomplikuje, když se Mary seznámí s Alistairem, Tomovým nejbližším přítelem.
Zatímco kolem nich padají bomby a boje se stupňují, všichni tři se musejí vypořádat nejen se svými city, ale také s tím, že svět, jaký znali, nenávratně končí a bude záležet i na nich, na jejich odvaze a odhodlání, jak bude vypadat v budoucnosti.
Na pozadí tragického milostného příběhu Chris Cleave rozehrává řadu univerzálních témat. Všem statečným se odpouští je působivý román o hrdinství a soudržnosti stejně jako o pokrytectví a neskrývaném rasismu. Ale především o morální odpovědnosti každého člověka v době, kdy žádné rozhodnutí není jednoduché.

Chris Cleave se narodil roku 1973 v Londýně a dětství strávil v Kamerunu. Vystudoval experimentální psychologii na Oxfordské univerzitě. Než se stal spisovatelem, vystřídal řadu profesí: živil se jako barman, námořník na zaoceánských lodích, vyučoval námořní navigaci, byl průkopníkem internetu v Africe a novinářem, psal sloupky pro britský list The Guardian.

Všem statečným se odpouští je román, který se odehrává v době světové války. Když jsem si četla anotaci a některé ohlasy na zahraničních webech, byla jsem doslova nadšená a zároveň natěšená, že mám možnost si tuto knihu přečíst.

Po dočtení už tak nadšená nejsem. Je pravdou, že příběh se mi moc líbil a má v sobě něco, co si mě získalo, ale na druhou stranu mi přišlo, že autor zalil samotný děj spoustou psychologické omáčky. Vím, že je Chris Cleave tímto známý, že do svým postav dává spoustu psychologických prvků, ale netušila jsem, že to pro mne bude mít až takový rušivý efekt. Je mi nějakým způsobem jasné, že charaktery lidí, kteří prožívají nějaké zlo, jak tady to byla válka, se změní nebo minimálně přizpůsobí dané situaci, ale už si nejsem jistá, jestli to potřebuji číst dopodrobna.

Chvílemi mi přišlo, jako by se příběh stáčel jiným směrem, než se měl odvíjet. Ale zase na druhou stranu obdivuji, jak autor dokázal zakomponovat humor do děje. Občas jsem se opravdu zasmála upřímně a nahlas. A přitom je to téma, u kterého bych to nečekala, ale také je pravdou, že úsměv by nás neměl opustit ani v těch nejhorších časech.

"Poppy spojila ukazováčky do tvaru špičaté věže a pak si je oba strčila do nosu, do každé dírky jeden. "Tohle nedělej, ano?" Poppy je tedy poslušně z nosu vytáhla, zkoumavě si prohlédla zelenavé smrkanečky, které na obou uvízly, a pak je slízla a spolkla. "Fúúúj..." ozval se Kenneth Cox. "Mně se dělá špatně..." "Nicméně," komentovala to Mary, "tahle potrava není ještě na lístky, takže nemůžeme Poppince vyčítat, že si ji chce užít, dokud je ještě příležitost."

Kapitoly jsou poměrně krátké, nejsou číslovány, ale je vždy uveden měsíc a rok, takže naprosto jasně čtenář ví, ve které době se nachází. Dalším plusem knihy je, že ač se jedná o zrovna ne lehké téma, tak je příběh opravdu čtivý. Kdyby tam nebyly ty zdlouhavé pasáže s myšlenkovými pochody, tak si myslím, že by čtení ještě více odsýpalo. Ovšem, jak už jsem zmínila výše, je to jakýsi autorův poznávací prvek, takže se nad tím přenesu. :-)

A nesmím zapomenout ještě na jednu pochvalu a ta je za způsob, jakým popsal milostný trojúhelník, který je v anotaci zmiňován. Je to vše v náznacích, jemně a opatrně našlapováno, žádné hrůzné erotické scény a za to děkuji. :-)

Hvězdné hodnocení:


Děkuji Albatrosmedia.cz za zaslání recenzního výtisku a objednat knihu si můžete přímo tady.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat