neděle 29. října 2017

Dívka, která psala na hedvábí - Kelli Estes

Autor: Kelli Estes
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2017
Počet stran: 383

"V minulosti, a občas i dneska, dávala rodina přednost mužskému dědici, který nesl rodinné jméno a taky zastal víc práce. Navíc, postarat se o staré rodiče bylo povinností syna. Jakmile se dívka vdá, stává se členem manželovy rodiny. Už nepatří k rodině svých rodičů."

Zdánlivě bezvýznamné předměty ukrývají ta největší tajemství... Inara Ericsonová najde v domě své zemřelé tety neobyčejný kus hedvábí, pokrytý velmi složitou výšivkou. Ve snaze rozluštit význam skrytého poselství kontaktuje profesora Daniela China. Společně pak rozkrývají příběh čínské dívky Mei Lien, která do výšivek vepsala svůj pohnutý příběh. Vyprávění o době, kdy Seattlem otřásaly vlny nenávisti vůči přistěhovalcům a kdy bylo nutné činit rozhodnutí, která už nešlo vzít zpět. Pátrání však odhalí mnohem víc. Inara a Daniel zjistí, že její rodina skrývá děsivé tajemství, a že oba mají s čínskou dívkou společného mnohem víc, než by je kdy napadlo...

Kelli Estes vyrůstala na jihu státu Washington, než odešla na Státní univerzitu v Arizoně. Tam zjistila, že k životu potřebuje blízkost moře a místo, kde se střídají čtyři roční období. Po absolvování univerzity se přestěhovala do Seattlu, kde čtyři roky nakupovala součástky letadel. Nakonec však našla odvahu a zkusila psaní. Po čtrnácti letech, šesti rukopisech a dvou dětech se její sen o kariéře spisovatelky uskutečnil, když jí vyšel román Dívka, která psala na hedvábí.
Kelli v současnosti žije se svým manželem a dvěma syny třicet minut od Seattlu. Když zrovna nepíše, věnuje se dobrovolné práci ve škole svých dětí, miluje cestování, návštěvu restaurací a cvičení (kvůli spoustě jídla) a studuje knihy o zdraví a správné výživě.

Úžasné. Ve všech ohledech, ve všech situacích. Od strany 320 spotřebováno 5 balení papírových kapesníků. Silné pocity nenávisti i dojetí. Tahle kniha ve mě zanechala stopu, protože byla napsána s láskou a pochopením, čtivě, záživně i napínavě.

Děj se odehrává ve dvou rovinách. Jedna v přítomnosti a druhá v minulosti.
Přítomnost nám vypráví hrdinka jménem Inara Ericksonová, která má dostudovanou vysokou školu a přemýšlí, co dál. Dostala nabídku pracovat v jedné velmi prestižní firmě jako ekonomická ředitelka a dle otce nesmí váhat ani minutu. Jenže po smrti její tety získala na ostrově Orcas nemovitost, kterou touží proměnit v hotel. Ovšem, dívka bez finančních prostředků a bez podpory kohokoliv vlivného a bohatého, to nesvede.
Minulost vypráví mladá, čínská dívka, Chin Mei Lein, která se narodila a vyrůstala v Seattlu. Jednoho rána došlo k nepokojům a všichni Číňané byli ze svých domovů velmi brutálním způsobem vyhoštěni, respektive vyhoštěni ze země. Dojde ke katastrofě, která odstartuje Meiin úplně nový život.
A co tyto dvě hrdinky spojuje? Kousek hedvábí na kterém jsou opravdu zvláštní výšivky...

Mám ráda přesně tento typ knihy. Kdy se minulost prolíná s přítomností a já sleduji příběh, který se stal kdysi a zároveň čtu o tom, jak hrdin(k)a v přítomnosti se snaží rozplést tajemství, kterým je právě ten příběh obestřen.
Tady jsem byla díky Inaře vždy o malý krůček vepředu a v jednu chvíli se to srovnalo. Došlo na lámání chleba a mě to zlomilo i srdce. Takto srdceryvné, bolestné a dojemné čtení se mi už hodně dlouho nedostalo do rukou.

Inara je postavou, která vám přiroste k srdci. Je normální, snaží se jít za svým, a i když ji život do cesty staví mnoho překážek, jde dál za svým snem. Byla mi sympatická a líbilo se mi, jakým způsobem uvažovala. Její pocity, které ji autorka vtiskla na stránkách knih byly uvěřitelné, její myšlenky byly logické a normální.
Mei Lein byla tou samou hrdinkou. Díky svému vychování byla bázlivá, přesto se nebála vystrčit bradu dopředu a ukázat všem okolo, že se z nich na zadek neposadí a ví, co chce.
Samozřejmě jsou zde i postavy, kterým bych ráda zakroutila krkem, ale těma jsem se nenechala rozhodit. Patří do příběhu stejně jako Inara nebo Mei Lein, protože bez nich by to nebylo ono, díky nim jsem objevila pár sprostých slov, o kterých jsem ani neměla tušení, že znám. :-)

"Uvnitř našla hedvábí v té nejsytější modré barvě, jakou kdy viděla, a mnohem jemnější, než kdy otec prodával ve svém obchodě. Bylo utkané z těch nejjemnějších nití, a když po něm přejela prsty, připadalo jí, že hladí vodu."

Kapitoly v knize jsou dlouhé tak akorát, ale stejně je při čtení nebudete řešit. Jelikož je kniha tak čtivá, že ji neodložíte, dokud nebudete znát celou pravdu. Každá kapitola je jasně označena, ve které době se odehrává a kde, takže ani v tomto nebudete tápat.
Co určitě musím zmínit, tak je způsob, jakým autorka dokázala popisovat pocity a myšlenky hrdinek. Opravdu jsem cítila třeba u čínské dívky úctu k předkům a k historii její země. U Inary jsem zase pokaždé vycítila lásku, kterou chová k místu, kde strávila dětství. Měla jsem pocit, jako bych byla součástí příběhu.

Já nemůžu jinak, než tuto knihu vychválit až do nebes a doporučit každé ženě, která touží nejen po trošce romantiky, ale hlavně po tajemství, jenž sahá hluboko do minulosti pár rodin. Navíc je to velmi dojemný příběh, bylo tam pár událostí, které mě opravdu rozbrečely (a to nejsem žádná citlivka) a já čekala, až slzy přestanou téct a opět můžu číst. Mám pocit, jako by kniha byla napsána nejen s láskou, ale i s něhou a pokorou. I v poděkování autorky je napsáno, komu to věnuje a z příběhu to vycítíte i bez toho, aniž byste si právě to poděkování přečetli. Autorka do toho dala srdce a právě díky tomu je to opravdu úžasné čtení.

Takže dámy, jestli hledáte něco, na co jen tak nezapomenete, přečtěte si Dívku, která psala na hedvábí. Věřím, že vás nezklame! :-)

Hvězdné hodnocení:


Děkuji Albatrosmedia.cz za recenzní výtisk a koupit si jej můžete tady.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat