pátek 1. září 2017

Odměna za recenzi aneb jsou tyto recenze opravdu přínosem?

Ahoj přátelé a momentálně i vrby moje,

jak jsem tak koukala, ještě nikdy jsem nepsala článek, který by byl jen vykecávací. Ale mám pocit, že v tuto chvíli mi to opravdu bodne, potřebuju se někomu vykecat a komu jinému, než vám, že jo? :-)  Možná si proti sobě poštvu nějaké lidi, ale musí to ze mě ven. :-)

Všichni si myslí, že my blogeři píšeme recenze jen za něco. Nevěří tomu, že by nás to mohlo bavit, že milujeme čtení a recenzování je jen příjemný způsob, jak přijít k novinkám, které se na českém trhu objeví a ve velké míře jsou drahé jako kráva (pardon za ten výraz, ale je to prostě tak). Teď jsem nedávno stála v Dobrovském, koukala se na jednu knihu, otočila, kolik za ni a když jsem viděla cenu 499,-Kč, tak už si ji přečíst nechci...
Ale mé přemýšlení nad cenama by bylo na jiný článek, teď se chci věnovat takovému, trochu nešvaru, který se objevil...

Jednoho dne jsem brouzdala po stránkách Megaknihy.cz, protože jsem si chtěla objednat dva díly do série, které mi chybí. A našla jsem, že mají měsíčně opakující se akci, že odmění 25 nejaktivnějších recenzentů, kteří jim na stránkách ohodnotí knihy. Recenze musí mít minimálně 400 znaků. No co, recenzuji tady knihy, ověřila jsem si emailem, že můžu "okopírovat" své starší recenze z blogu, tak jsem se do toho pustila.

První místo získá dva tisíce! korun na knihy, což je opravdu velké lákadlo. I druhé a třetí místo - ti mají po tisícovce. Tak jo, jdu na to.

Pamatuju si, jako by to bylo dnes, po zveřejnění recenze na blogu si druhý den sednu k webu Megaknih a jaké je mé překvapení, že má recenze už tam je, ale vložena nějakou slečnou. Rozjel se kolotoč emailů, řešení případu mezi blogery a objevilo se více poškozených touto slečnou. Chápu, že ty peníze jsou lákadlo jako nic jiného, ale je nutné vydávat cizí věci za své? Kopírovat umí každý, ale někdo se na ty recenze nadřel, přemýšlel co napsat a jak a jiný udělá ctrl - c a ctrl - v a hned je blíže ke dvoum tisícům...
Když se tohle řešilo, pan IT technik mi odepsal, že na konci měsíce se recenze kontrolují, autoři okopírovaných jsou upozorněni a tyto recenze odstraněny. Opravdu má MOJE recenze celý měsíc být přiřazena někomu jinému? Celý měsíc?
Dobře, vysvětlení nepřišlo pořádně žádné k tomu, řešilo nás to více, zahltili jsme pánovi email a stejně to šlo do ztracena... Oni ti kopíráci budou a budou dál...

Potom mě zaráží na těchto "soutěžích" další věc - našla jsem tam slečnu, která napsala snad ke každé novince komentář. Je to čtivé, je to fajn, líbilo se mi to a bla bla bla... Dobře, může číst jako fretka a to by znamenalo, že má minimálně 30 knih přečtených za jeden měsíc! Tohle jde? Tohle je pravda? Jak potom můžu takovýmto recenzím na webu věřit, že ta kniha je opravdu dobrá nebo naopak, že je odpad?
Tyto weby, mluvím v množném čísle, protože podobnou soutěž rozjel web Dobrovský, vydělávají na návštěvnosti, hromada lidí je online co chvilku a pořád někde něco píšou, říkají si to mezi sebou a v tuto chvíli mají stoprocentně zaregistrovaných mnohonásobně více lidí, než měli před spuštěním soutěže. Tohle je jejich plus.

Ale pro čtenáře, který neví nebo váhá, zda si knihu koupit či nikoliv, je to bohužel na prd. Protože když si někdo vymýšlí jaká kniha byla, jen proto, aby získal body... Ten kupující to nevidí a potom se může hodně divit...
Samozřejmě, narazila jsem na spoustu lidí, kteří psali naprosto super recenze a věřila jsem jim to. Ale potom tam byli takoví, kterým jsem nevěřila... no, ani nos mezi očima... Ale to jen díky tomu, že se už nějakou dobu mezi blogery pohybuju a znám pár knih a různé názory na ně...

A proto si říkám, jestli tyto recenze jsou smysluplné? Jestli mají přínos? Dle mého názoru spíše škodí, kdo chce, ať tu recenzi tam napíše, a kdo nechce, nebo nemá na to vlohy, ať to nedělá proboha jen proto, aby získal peníze na knihy... Potom je to opravdu o ničem...

No, měla jsem potřebu se vykecat, vykecala a přeji pěkný páteční večer a fajn začátek víkendu!
Pokud na to máte nějaký názor, budu ráda, když se o něj podělíte do komentářů i kdyby měl být jiný než můj a taky, líbilo se vám tohle číst? Že bych sem tam, když se naštvu nebo rozohním, něco takového napsala? :-))

Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat