čtvrtek 7. září 2017

(M)Učednice - Ali Land

Autor: Ali Land
Rok vydání: 2017
Nakladatelství: LEDA
Počet stran: 333

"Navlíkni si kalhoty.
A přes hlavu tričko.
Žádné odmlouvání.
Tvoje oblíbená hra na převlíkanou.
Kluci v klučičím... a holky taky."

Její matka už ve svém domě spáchala několik vražd a nejenom to - v záchvatech pomatení mučí svoji dceru, aby se hrůz účastnila. Matka předtím taková nebyla a měla svoje děti ráda, a Annie matku přese všechno ještě pořád miluje, ale jediný způsob, jak může strašlivým událostem udělat konec, je udat ji na policii. Annie pak dostává v životě druhou šanci. Má novou identitu, jmenuje se teď Milly, a žije v nové, zámožné pěstounské rodině, díky které dokonce začne chodit do prestižní soukromé školy. Jenomže pokračující vyšetřování jí dalšími a dalšími výslechy připomíná tragickou minulost. Milly má být hlavním svědkem obžaloby v soudním procesu s její matkou, který se neúprosně blíží. Otřesená Milly se trápí pochybami - převažují u ní zděděné předpoklady, nebo ji víc ovlivňuje to, co dobrého i hrozného dosud zažila? Dokonce i v novém domově Milly potkávají nesnesitelné chvíle, když ji šikanují její vrstevnice. Napětí se už nedá unést, svědomí v ní bojuje se smrtelným vábením a ona se musí definitivně rozhodnout. Dokáže zapřít matčinu krev a uniknout běsům? Vzepře se našeptávání démonů a zaplatí za to, anebo se stane učednicí své matky?

Ali Land po absolvování univerzity s diplomem v oboru mentální zdraví strávila 10 let jako zdravotní sestra pro děti a dospívající s duševními problémy v nemocnicích a školách ve Velké Británii a Austrálii. Teď je z ní spisovatelka na plný úvazek a žije v Londýně. Její kniha (M)Učednice (Good me, Bad me) byla přeložena do více než dvaceti jazyků.

O této knize se moc nemluví, myslím to tak, že vychází už za pár dní, ale přesto žádný zběsilý marketing, reklamní poutače ani nic jiného. Přitom, na mě působí jako něco, co by si to zasloužilo! Přesně takto si totiž představuji napsaný psychothriller.

Milly je šestnáctiletá holka, která je hlavním svědkem obžaloby proti její matce. Tudíž nová identita, nová pěstounská péče a nový život. Jenže, i když zažila plno hrůz, vypadá to, že od začátku se v novém životě nechytí a bude se historie opakovat, což ona nechce. Navíc v sobě sváří dva pocity, jeden je rád, že její matka je tam kde je, a ten druhý stále hledá mámu, slyší ji všude, hlavně v noci... A její největší strach? Nebýt jako matka...

Když jsem recenzní výtisk obdržela, mile mě překvapila forma, jak je kniha napsána. Docela velký font písma, velmi krátké kapitoly. Tohle jsou velké plusy a když se to spojí s dobrým příběhem, kterým (M)Učednice beze sporu je, tak si můžete být jistí, že děj bude rychlý, mít spád, napínavý a nedá vám vydechnout, dokud nedočtete. A přesně takto to bylo. Když jsem viděla u kamarádky, že přečetla tuto knihu za dva večery, nechápala jsem. Tohle jde? A víte co, jde! Díky autorčinu způsobu, jak mě dokázala upoutat, jsem osobně knihu přečetla za den a půl. V jakékoliv volné chvilce jsem četla, ať už to bylo u vaření, ve vaně nebo na procházce s kočárem. Jinak by mi příběh nedal spát.

"Radí, aby se pevně držela, šeptá jí do ucha, že její život visí na vlásku. Pořádně se k provazu přitiskne, obemkne ho zesláblýma nohama. Jedna noha se jí smekne, ale okamžitě ji přitáhne."

Přiznávám se, že tato kniha mě opravdu dostala do kolen. Pořád jsem si domýšlela nějaké věci, autorka mě nechávala s naprostou lehkostí si myslet, že chápu celou podstatu věci. Ale houby s octem! 330 stránek jsem evidentně nechápala nic a ten konec... Ten mě naprosto dorazil! Bylo to skvělé "rozuzlení" i když nevím, jestli zrovna tohle slovo je to pravé k tomu, co nastalo.

Jestli máte rádi psychothrillery, tak jednoznačně vám (M)Učednici doporučuji. Už dlouho si nikdo s mým "mozkem" takto nepohrál a věřím, že i vám dá kniha zabrat. Není to ovšem nic, z čeho by vám mělo být špatně. Autorka totiž dokázala opravdu hrát jen na pocity a myšlenky, bez krve nebo aspoň tedy s minimem, ale hlavně všechny možné vztahy, ať už rodinné, pěstounské, školní přátelství, i kamarádství dokázala dostat do jiné roviny, přesně do té psychologické, kdy jen jako čtenář přemýšlíte, jestli to tak je nebo vás někdo klame. (Co se ji honí hlavou? )

I když mi na začátku chvilku trvalo, než jsem si zvykla na způsob, jakým je to psáno, protože to hlavní hrdinka jakoby vypráví své matce a místy mi to přišlo fakt na hlavu, tak přesto jsem si to maximálně užila a věřím, že každý, který má tento žánr rád si přijde na své.

Děkuji nakladatelství LEDA za zaslání recenzního výtisku a koupit si knihu můžete přímo tady.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat