neděle 27. srpna 2017

Šest vran - Leigh Bardugo

Autor: Leigh Bardugo
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 384
Rok vydání: 2017

"Jste vyděrač-"
"Obchoduji s informacemi."
"Mistr švindlu-"
"Vytvářím příležitosti."
"Kuplíř a vrah-"
"Pasáka nedělám a zabíjím jen z dobrého důvodu."

V Ketterdamu, rušném přístavním městě, se dá za peníze koupit všechno a nikdo to neví lépe, než sedmnáctiletý Kaz Brekker, fenomenální podvodník a zloděj, kterého předchází pověst muže, jenž se neštítí žádné špinavé práce, za což si vysloužil i přezdívku.
Jednoho dne dostane nabídku, na kterou by kývl jen šílenec. Pohádková odměna však několikanásobně převyšuje všechna nebezpečí, která ze sebevražedné zakázky plynou. Sám to ale nezvládne. Bude potřebovat další pomocníky...

Kaz Brekker je silný, odvážný a ničeho se neštítí. Inej, Jesper a Nina jsou jeho "poskoci", ale to jen v tom smyslu, že mu něco dluží... Matthias a Wylan, dá se říct, že se v jejich přítomnosti vyskytli blbou náhodou, ale pro Kaze není nic náhoda.
Když přijde ke svým věrným s úkolem, který je opravdu životu nebezpečný, ovšem, co v jeho přítomnosti není, nikdo mu neodmítne, už jen kvůli vidiny odměny... A proto v tu chvíli začíná dlouhá a napínavá pouť za uskutečněním úkolu.

Kniha vyjde na začátku září a já vám už teď můžu přísahat, že tohle jste ještě nečetli. Tohle je něco, co vás dostane. Takovou knihu, ani podobnou, jste v ruce ještě nedrželi. Co všechno autorka dostala do příběhu, to snad není ani možné. Je tam romantika, je tam přátelství, důvěra, ale také intriky, lži, podvádění, nenávist, plno krve a ubližování. Pořád nechápu, jak všechno mohla autorka tak dokonale propojit. Ona je snad génius.

Musím říct, že se mi velmi líbilo používání nadpřirozených schopností. Vlnostrůjce, větrostrůjce.. Pro mě naprosto neznámé pojmy, ale teď už mám pocit, že jsou mou přirozeností a vůbec se nad tím nepozastavuji.
Další fakt, který stojí opravdu za zmínku, tak je způsob, jakým autorka vykreslila hlavní postavu Kaze. Je to prostě borec. Kluk, který nemá ještě ani dvacet, ale je protřelý životem na ulici a bojem za život. Jak dokázal perfektně improvizovat, jak předvídal nepředvídatelné. Ten kluk byl tak skvěle vymyšlený, že mi je opravdu líto, že neexistuje žádný Barrel ani žádný Kaz. Toho kluka žeru! Jednou bych jej chtěla vidět v akci.

"Vyslídím ji, ať bude kdekoliv, a pomstím se jí způsobem, který si nedokáže vůbec představit. Smrt je pro ni příliš dobrá."

Na jednu věc si ale dejte pozor. Jakmile totiž začnete číst, jen tak knihu neodložíte. Proto dbejte na to, aby před vámi byly dlouhé chvíle, kdy nebudete muset dělat nic jiného než číst. Je tam tolik napětí, nečekaných zvratů, poodhalování tajemství a důležitých událostí, že Šest vran jednoduše odložit nejde. I já to dělala jen v nejnutnějších případech a s pořádnou dávkou keců kolem toho. Když jsem musela odložit svět kolem Kaze, věřte mi, že byste v mé blízkosti být nechtěli, dokázala jsem být nepříjemná. :-)

Líbilo se mi, jak byly v ději zakomponována tajemství všech hrdinů a nenápadně na mě vykoukla, když jsem se proháněla příběhem. Pořád sleduju, co se děje a najednou se ocitám v minulosti a zjišťuji, jak který hrdina bojoval za sebe ještě před Gaunery. Autorka zasadila tajemství minulosti do přítomnosti s takovou lehkostí, že mi to přišlo naprosto normální a dokázala jsem si to živě představit. Jako bych si promítala film. Dívám se na Inej, jak leze po kontejneru, najednou se všude kolem objeví mlha, rozostře se obraz, opět se zaostří a dívám se Inej, mladší, černobílou verzi a zjišťuju a dochází mi věci, které jsem netušila, ale potřebovala jsem vědět... A tak to bylo u každého hrdiny, vždycky v nějaké důležité chvíli. Tohle bylo opravdu super.

Teď něco málo o autorce, která se narodila v roce 1985 v Jeruzalémě, ale vyrůstala již v Los Angeles. Vystudovala univerzitu Yale, pracovala v reklamě, jako novinářka i maskérka či odbornice na zvláštní efekty. Nyní žije a tvoří v Hollywoodu, kde je možné ji čas od času zaslechnout, jak zpívá se svou hudební skupinou.

Tuto knihu doporučuji všem, kteří mají rádi fantasy příběhy, urban fantasy, s pořádnou dávkou napětí, dobrodružství, adrenalinu, ale taky pochopení, důvěry a touhy. Pokud hledáte neotřelý, dosud neprozkoumaný a tajemný svět, kde hrdinové se ničeho nebojí, jen vlastní smrti a té vlastně taky ne, tak se určitě pusťte do čtení.

Děkuji Albatrosmedia.cz za poskytnutí recenzního výtisku a koupit si jej můžete tady.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat