úterý 8. srpna 2017

Mořský detektiv - Mark Douglas-Home

Autor: Mark Douglas-Home
Rok vydání: 2017
Nakladatelství: Plus
Počet stran: 343

"Nikdy jsem nepochopila, co je tak vzrušujícího na tom, když tě vojede něco tak ubohýho, jako je Ryan, ale ty na to asi budeš na rozdíl ode mě zvyklá," odpověděla Jamiesonová kysele."

"Jen zřídka se stane, že nějaká kniha zvedne laťku ve svém žánru, a přesně to Mořský detektiv udělal pro skotskou detektivku," napsal recenzent ve Scotsmanu. A měl pravdu. Mark Douglas-Home vychází z téže tradice jako Peter May a jeho detektivky se dotýkají jak ryze současných společenských témat, jako je ekologie či nucená prostituce, tak dávných tajemství, a obojí dokáže skloubit v poutavém příběhu s životnými postavami a věrohodně vystiženým prostředím. A navíc přichází se zcela novým typem detektiva...
Call McGill nemá daleko k detektivům z drsné školy, pod nepřístupným zevnějškem skrývá stejnou slabost pro lidi v nesnázích, ani on si nedělá velkou hlavu s pravidly a nezřídka se dostává do křížku s policií... Jen na rozdíl od Phila Marlowa a jemu podobných netráví většinu času po zakouřených barech, ale spíš někde na pobřeží, kde zkoumá naplaveniny a studuje mořské proudy... Cal je totiž prvotřídní oceánograf a díky svým ojedinělým znalostem dokáže občas přijít na kloub záhadám, s nimiž si jinak policie neví rady.
Užijte si první detektivku plnou soli, ale také lidských vášní, intrik a napětí, kde jde hrdinovi mnohdy i o život...

Mark Douglas-Home (*1951) je skotský spisovatel a novinář. Než se naplno pustil do psaní detektivek, pracoval ve významných skotských denících jako The Herald nebo The Sunday Times. Svou novinářskou kariéru nicméně zahájil v jihoafrickém Johannesburgu, kde při studiích na univerzitě působil jako editor školního časopisu. Vládě apartheidu byl časopis svými názory trnem v oku, a poté co několik jeho čísel zakázala, byl Mark Douglas-Home ze země deportován. Usadil se ve Skotsku. S manželkou a dvěma dětmi žije v Edinburghu. (zdroj: obálka knihy Mořský detektiv)

Když jsem knihu zaregistrovala, tak mě obálka částečně odrazovala. Měla jsem pocit, že tohle nebude nic pro mě. Po přečtení anotace jsem uvažovala, docela dost dlouho, jestli do ní jít a nakonec jsem ráda, že jsem si ji přečetla.

Příběh je vyprávěn ve dvou dějových liniích. První linie je příběh o Calově dědečkovi, který za druhé světové války umřel. Jeho smrt pokrývá mnoho vrstev tajemství. Cal si myslí, že klíčem k vyřešení jeho smrti je návrat do míst, kde kdysi jeho rodina bydlela, ale není to nic jednoduchého. Druhá dějová linka je z přítomnosti, kdy jsou dvě indické dívky prodány jako prostitutky. Jedna je stále naživu, a druhá má velké nepříjemnosti...

Líbilo se mi, jakým způsobem autor ztvárnil Cala, coby detektiva oceánografa. Jak si pohrál se všemi těmi proudy, které protínají moře, dokázal vymyslet skvělé indicie, které vedly k mnohem větším případům, než o jakých jsem přemýšlela na začátku příběhu a taky to, jak se hlavní hrdina choval. Měl v hlavě všechno srovnané, uměl do pěti napočítat a mi by děsně sympatický. Dokázal se vcítit do pocitů druhých, když bylo nutné, dokázal být přímý a úsečný a hlavně, bojoval za to, co věděl a znal, šel si za svým cílem, ať už mu stál v cestě inspektor Ryan, který byl opravdu protiva protivný nebo celá vesnice starousedlíků, kteří jej považovali za samotné zlo. Jednoduše, pro mě správný týpek.

"Vonělo to tu jinak, i atmosféra se změnila. Tahle část domu bývala vlhká a zatuchlá, bývalo tu chladno jako ve vybydleném sklepě. V noci se z ní stávalo děsivé podsvětí, schodiště z kyselinových lagun klesalo do sirného centra země, kde žila příšerná obluda - zkrátka vzrušující místo pro jedináčka s příliš živou představivostí."

Kapitoly v knize jsou poměrně krátké, rozvržené tak, že jsem měla pocit, jako by mi stránky ubíhaly přímo před očima a připadalo mi, jako bych přečetla útlou knížku o pár stránkách a ne detektivní příběh, který má přes 300 stran. Autor dokázal udržet mou plnou pozornost a líbilo se mi, jakým způsobem prolínal obě dějové linie. Hlavní hrdina totiž dokázal žít jakoby dva životy. Jeden v přítomnosti a druhý v minulosti.

Detektivní příběh, který je opředen tajemstvím minulých let, kdy se hrdina po kousíčkách dozvídá věci a protkán přítomností, kdy jeho znalosti můžou pomoct v mnoha důležitých případech i co se týče prostituce, ač se to zdá šílené.
Samozřejmě zde nechybí pořádná dávka napětí, humoru, nenávisti, zloby, ale také pochopení, pomoci a najdou se i nějaké ty intriky a lži. Taková správná všehochuť.

Tohle čtení mi opravdu sedlo. Mělo to pro mě náboj, četlo se to skoro samo a skvěle jsem se pobavila. Určitě Mořského detektiva doporučuji, navíc je to velmi slibný začátek série. Věřím, že další díly s tímto oceánografem budou neméně dobré a napínavé, jako byl tento.

Děkuji Albatrosmedia.cz za poslání recenzního výtisku a pokud si jej chcete koupit, tady máte odkaz.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat