středa 6. prosince 2017

Z kostí a inkoustu - Rachel Caine

Autor: Rachel Caine
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2017
Počet stran: 342

"Životy jsou krátké, vědění je věčné."

Alexandrijská knihovna - největší a nejslavnější knihovna starověku - uchovávala tisíce vzácných knih a dokumentů. Pak ale přišel ničivý požár, který vše pohltil. Co by se však stalo, kdyby k jejímu zničení nedošlo?
Jess Brightwell je pašerák knh. I když je mu teprve šestnáct, už velice dobře chápe, že černý obchod s knihami vynáší. Ve Velké knihovně v alexandrii je totižuložena veškeré vědění světa a vlastnit knihy je přísně zakázáno. Proto se najdou mnozí, kteří jsou za ně ochotni nemálo zaplatit.
Když Jess dostane možnost studovat ve Velké knihvoně a stát se jedním z mála, kteří tam mohou pracovat, neváhá. Je přeci skvělé dostat se k zákulisním informacím tolik důležitým pro jejich rodinný obchod!
Brzy se však ukazuje, že Knihovna je mnohem temnější a zlověstnější místo, než si vůbec dokázal představit. Nevysvětlená úmrtí spolužáků, tajuplný učitel a podivná atmosféra strachu dávají tušit, že ti, kteří Knihovnu ovládají, nehrají čestnou hru. Nejde jim o ochranu velkých myšlenek. Jde jim o ovládání vědomostí, a tím i celého světa...

Rachel Caine je americká autorka, vlastním jménem Roxanne Longstreet Conrad. Narozena 27.4.1962 na vojenské základně White Sands v Novém Mexiku. Vystudovala účetnictví a dnes pracuje v dceřiné společnosti firmy Lufthansa. Vedle psaní se ve volném čase věnuje filmu a televizi, z čehož plyne i její účast na tvorbě celé řady knih věnujících se rozmanitým televizním seriálům nejen fantastického zaměření. Uvést lze především průvodce Stepping Through The Stargate (2004), což je soubor rozmanitých esejů ze světa seriálu Hvězdná brána, sestavený ve spolupráci s přítelem P. N. Elrodem.

Jen si to představte. Hluboká budoucnost, kdy vlastnit knihu znamená spáchat zločin. Já si to tedy představit neumím, ale o tom je kniha Z kostí a inkoustu. Protože v knihách se ukrývá všechno vědění světa, musí být uloženy na bezpečném místě, aby si jim nic nestalo. A lidem do ruky se budou knihy dostávat jiným způsobem - já si to představovala jako tablet a v něm prostě elektronické knihy. :-)
Nápad autorky o čem bude tato kniha je báječný! Kniha o knihách - co jiného by si měl knihomol chtít přečíst? Tohle se autorce povedlo, jak se říká, je to trefa do černého.

Nejdříve k začátku... Začátek knihy, prvních cca padesát stran, jsem doslova protrpěla. Ač se to zdá nemožné, nudila jsem se, nějaké svitky, staré vázané knihy, všechno šlo mimo mě a já pořád nevěděla, jestli ve čtení pokračovat nebo ne. Ovšem, vytrvala jsem a odměnou za to mi byl příběh, který nabral spád, začalo se toho dít hodně, samé intriky, lži, podvody, následně i vraždy, nepochopení.. Konkrétně se mi to začalo líbit, až jsem se s hlavním hrdinou Jessem ocitla v Alexandrii a docházelo k seznámení s ostatními studenty. Už Dario nevěstil nic dobrého. :-)

"Byl zavražděn. Kdyby žil, ukázal by světu všechna jejich tajemsví. Takže ho nemohli nechat žít. To ho raději tiše sprovodili ze světa. Byla to nehoda."

Jess, jakožto hlavní hrdina příběhu, byl spolu s Thomasem a Morgan pro mě nejoblíbenější postavou. Naproti tomu Dario, Wolfe a Chalíla mi nesedli. Takže s jistotou můžu říct, že v tomto příběhu je dost postav, kdy každá je jiná a vy si mezi nimi mohli vybrat své favority.
Studentům, včetně Jesse je šestnáct let, a podle toho se taky chovají. Některé vtípky třeba konkrétně Jesse a Daria byly odpovídající věku. Jiné situace zase řešili s takovým přehledem, že jsem si říkala, jestli je to možné...

Něco mi ale brání v tom, abych tady nadšeně psala superlativa a chválila knihu k nebesům. Ano, napíšu, že je dobrá, hodně dobrá, ale je tam nějaké malé ale...
Možná je to tím, že místy na mě příběh působil vláčným, táhlým, pomalým tempem.
Ale na druhou stranu se zase skláním před autorčiným umem mě nalákat na další díl. Protože to, co se odehrálo na konci, jsem nedoufala, že nastane.
Navíc se mi líbilo, jak autorka dala vzniknout skupině úchylů s názvem Lízači inkoustu, jak si pohrála s některými robotickými lvi nebo sfingami a vůbec, některé nápady byly velmi originální a dobré!

Těším se na další díl a tuto knihu doporučím každému, kdo má rád knihy. Protože se v nich doslova budete topit. :-) A taky těm, kteří si užívají napětí, jenž provází příběh a těm čtenářům, kteří mají rádi neotřelé a originální nápady.

Hvězdné hodnocení:


Děkuji Albatrosmedia.cz za recenzní výtisk a knihu si můžete koupit tady.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat