pondělí 4. září 2017

Peter Sagan: tourminátor - T. J. Millner

Autor: T. J. Millner
Rok vydání: 2017
Nakladatelství: XYZ
Počet stran: 165

"Z tebe fotbalista určitě nikdy nebude!" řekne s úšklebkem a pošle ho driblovat k postranní čáře. Peter poslechne, ale ať se snaží jakkoliv, Karol ho nenechá na pokoji."

Fascinující životní příběh jedinečného talentu, který na sebe dokázal strhnout pozornost celého cyklistického světa svou nesmírnou houževnatostí, úspěchy na závodech i osobitým humorem. Peter Sagan se stal fenoménem, který už dávno překročil hranice Slovenska a svými výkony se nesmazatelně zapisuje do historie sportu. Podle odborníků patří k největším osobnostem současné světové cyklistiky.

Když jsem zjistila, že bude tato kniha vydána, byla jsem fascinována. Já, jako velká fanynka Sagana, jsem ani nedoufala, že něco takového se mi dostane do ruky.
Na konci knihy autor vysvětluje, že některé věci si trochu přetvořil k obrazu svému, něco vymyslel, nějaký ten dialog či větu, protože tato kniha je příběh o Peterovi a žádná přesná biografie, která by do puntíku splňovala kritéria tohoto žánru.
A já s autorem souhlasím. Jakmile jsem se začetla, byla jsem trochu na rozpacích, ale zase musím říct, že jako fanynka Petera jsem se bavila. Znáte pohádky bratří Grimmů? Tak tohle je pohádka bratrů Saganů. :-)

Kdyby si tuto knihu vyhledal expert na cyklistiku, který bude čekat údaje pomalu i o počasí daných etap, tak bude zklamaný. Bude to brát jako brak. Ale pokud to bude číst fanoušek tohoto borce, přečte si velmi milý příběh o tom, jak se dostal k cyklistice, jak se dostal k velkým závodům. Místy jsem se usmívala a když jsem znovu "prožívala" jeho triumf mistra světa v Richmondu, cítila jsem stejnou euforii jako tehdy u televize. Jo! Je to prostě borec!


Na fotce můžete vidět, že opravdu jsem blázen. :) Zelené tričko jsem si koupila přímo na Champs-Elysée, když jsme jeli na závěrečnou etapu Tour de France s přítelem. Podpis jsem ukořistila jako těhotná v Kyjově, na MR Česka a Slovenska (mám i fotky, ale při těhotenství se mi zvětšily všechny proporce, tak se tím moc chlubit nechci) :-)) Známky byly vydávány na Slovensku a já zaúkolovala kamaráda ze Slovenska, že je prostě musím mít a kartičku jsem dostala od bývalé kolegyně z práce, která se zná s nějakou částí jeho rodiny. Aspoň vidíte, že kniha je opravdu v dobrých rukou, teď ještě ukořistit podpis do ní. :-)

"Pokud jste dočetli až sem, znamená to, že vás příběh Petera Sagana zaujal stejně jako mě. Sagan mě prostě baví. A tím chci říct, že se mu obdivuji, že mu fandím, že mu držím palce a že si pokaždé okusuji nehty, když ho vidím závodit."

A teď zpátky ke knize samotné. Autor mi mluví z duše podle toho, co si můžete přečíst v úryvku výše. Ti, kteří mají rádi "jen" Sagana, sledují cyklistiku kvůli něj, tak je kniha pro ně jako dělaná. Zasmějete se, užijete si jeho vítězství i prohry a možná se dozvíte informace, které jste netušili. Já třeba nevěděla jak se jmenuje jeho maminka a netušila jsem, že fakt chtěl být fotbalistou. :-)
Navíc, kniha je psána poměrně velkým fontem, tudíž 160 stránek slupnete jako malinu a jsou tam fakt mooooc hezké fotky tohoto chlapa, takže... utřít sliny a číst dál. :-)

Samozřejmě se tady ale objevují také faktografické údaje. Například jsou zmiňovány některé etapy ať už je to z Vuelty či Tour se svými vítězi. Je to směrováno primárně k Petrovi, ale i přesto se poohlídneme, kdo jej třeba porazil ve spurtu, o kolik vteřin, jak vypadala jeho závodní dráha v cyklokrosu a podobně. Není tam takových informací mnoho a právě pro to je to velmi čtivé. Je to opravdu spíše taková pohádka, splnění životního snu jednoho slovenského kluka, který měl (a má) rád kolo.

Za sebe doporučuji, ale opravdu jen těm, kteří čekají příběh. Pokud hledáte spíše fakta, tak tohle nebude to správné. Za mě je to kniha pro všechny fanynky a fanoušky tohoto Tourminátora. A taky pro všechny sběratele podpisů, mít v knize jeho podpis je nyní moje priorita. :-)

Děkuji Albatrosmedia.cz za zaslání recenzního výtisku a pokud si knihu chcete koupit, tak tady máte přímý odkaz.

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat