pondělí 28. srpna 2017

Kouzelné pověsti pražské aneb Jak to bylo doopravdy - Michal Vaněček, Renata Petříčková

Autor: Michal Vaněček, Renata Petříčková
Nakladatelství: Bambook
Počet stran: 87
Rok vydání: 2016
Ilustrace: Václav Ráž

"Dovedete si asi představit, jak se žalářníkovi ulevilo, když mu takhle prošlo, že večer zapomněl svého vězně zamknout. Nenápadně otočil klíčkem v zámku a myslel jen na tu svou nebetyčnou úlevu."

Říká se, že kdysi dávno, v pohádkách, žili skřítkové, permoníci, víly, čerti, vodníci a kdovíjaká další havěť. Pojďte se s námi projít Prahou a vyprávět si o jejich pověstech.
Napsalo se o nich hodně, ale málo se ví, že v podzemním labyrintu pod Prahou se to kdysi pohádkovými skřítky jenom hemžilo. A večer, když se setmělo, sedávali u Vltavy s čertem a s vodníkem z Podskalí a vyprávěli si, co se za celý den událo.
Ale kdyby jenom to! Oni tam žijí dodnes. A dodnes spolu po večerech sedávají, jenže nikdo neví kde. Říká se, že někde v zákoutí pod vyšehradskou skálo. Nebo snad pod Barrandovem? Všichni ti dobří braši pamatují staré časy a také si pamatují, jak se staly všechny ty dávné události, které dnes vyprávíme jako pověsti. A kdybychom se mohli někde schovat a naslouchat jim, možná bychom zjistili, že to všechno bylo trochu jinak...


Ač se jedná o knihu, kde se vypráví pražské pověsti, věřte mi, že se budou líbit i mimopražským dětem. Jediné, co po dočtení hrozí rodičům těchto dětí je, že na dovolenou se pojede do Prahy. Ono to ani jinak nejde, protože příběhy v knize nalákají nejen malé, ale i velké čtenáře k tomu, aby prozkoumali pořádně všechny zákoutí v Praze, o kterých se zde píše. Já sama mám pocit, že musím vyjet co nejdříve.

Všechny události, které jsou v knize, vyprávějí vodník, čert a skřítkové jim naslouchají. Povídají o Golemovi, který se skoro rozmočil ve vodě, o bezhlavém mnichovi, který se na Malé Straně prohání na černém koni, ale také o Krakonošovi, který se jednoho dne vydal do Prahy.


Ilustrace má na svědomí Václav Ráž a jen podle obrázků, které vidíte tady, v několika ukázkách, mi musíte dát za pravdu, že jsou bezvadné. Dokreslují tu správnou atmosféru příběhů a navíc jsou skvěle barevně vyvedené, září do dálky a pro mě bylo fajn si nejdříve knihu jen tak prolistovat a potom se pustit do čtení.
Četla jsem tuto knihu malému přes den, leželi jsme na zemi a jelikož nemá ani rok, vím, že to moje čtení až tak nevnímá. Ale vnímal všechny zvuky, které jsem dělala u jednotlivých obrázků a musím říct, že jsme si to oba naprosto užili. :-)

"Faust jen pokýval hlavou. "Ano. Byl takový malý, měl knírek, a že byl z Ďáblic, ti, co ho znali, mu říkali Ďábel."

Autoři v příbězích nezapomněli na všechny důležité pověsti, které jsou známy každému. A způsobem, jakým to podali si musí získat spoustu čtenářů. Mě si získali na sto procent. Je to velmi příjemné, nenásilné čtení, které ve mě probudilo nejen touhu po poznávání Prahy, ale také velkou chuť si najít všechny detaily o pověstech, které zde zmínili. Další plus, které přidávám autorům knihy je mapa, jenž je jak na začátku, tak na konci knihy. Rozdělení Prahy, od Újezdu nad lesy na východě, Třebonice na západě, Ďáblice na severu a Zbraslav na jihu. Přiznám se, že u této mapy jsem se na chvíli zasekla a hledala části, které mi něco říkaly. Navíc jsem si mohla místo, kde se příběh odehrává, přiblížit podle mapy a vím, ve které části jsem se nacházela.

Za poslední dobu se mi dostala do rukou docela velká kopa dětských knih, a přesto, že každá má své kouzlo a byla skvělá, tak tahle mi přijde taková nejvíc barevná, záživná a napůl dětská, napůl dospělácká. Možná je to právě tím, že se věnuje příběhům, které milují i někteří dospělí, možná je to proto, že si podle nich můžu projít Prahu a vzpomínat, kde se co odehrávala, možná je to tím tajemstvím, kolem všech událostí. Tahle kniha je v pohádkách jedna z nejlepších!

Písmo není až tak velké, takže troufám si tvrdit, že je určena starším dětem, které už s přehledem zvládají číst, ale díky obrázkům se bude líbit i těm mladším a těm můžou rodiče třeba předčítat.

Za mě si tato kniha zaslouží plný počet bodů naprosto bez debat a rozhodně ji doporučuji všem. Jak píšu výše, nelekejte se, že se jedná o pražské pověsti. Ba naopak, známe je všichni, tak proč se na ně nepodívat i z jiného úhlu. :-)

Moc jsem si to užila a díky nakladatelství Bambook za zaslání recenzního výtisku a pokud chcete knihu koupit, můžete přímo tady. Za necelé 4 měsíce jsou vánoce a tohle je perfektní dárek. :-)

Díky za přečtení a mějte se fajn!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat