čtvrtek 15. června 2017

Za zavřenými dveřmi - B. A. Paris

Autor: B. A. Paris
Rok vydání: 2017
Nakladatelství: Motto
Počet stran: 263

"Natáhnu ruce před sebe a nedokážu ovládnout jejich třas. Pomalu mi začíná docházet to, s čím Jack počítal celou dobu, že strach je ten nejlepší nástroj, jak někoho ovládat."

Thriller, který ohromil svět, vás přinutí pozorněji sledovat dokonalé páry kolem vás. Dokonalé manželství, nebo dokonalá lež? Páry, jako jsou Jack a Grace, musíte obdivovat, ať chcete nebo ne. On dobře vypadá a umí vydělat peníze, ona je elegantní a šarmantní. Skoro je vám líto, že se s ní nemůžete spřátelit a poznat ji o trochu víc. Oni dva jsou totiž pořád spolu. Taková láska! Pak si ale uvědomíte, že Grace nikdy nezvedne telefon, že nepřijímá žádná pozvání, pokud není pozván i její manžel. A jejich ložnice má zamřížované okno!

B. A. Paris vyrostla v Anglii a v dospělosti se přestěhovala do Francie, kde několik let pracovala v bance. Potom se rekvalifikovala na učitelku a založila se svým manželem jazykovou školu. Žijí ve Francii a mají pět dcer. Za zavřenými dveřmi je její první román, který dosud vyšel v 35 jazycích a stal se světovým bestsellerem.

"On je atraktivní a bohatý. Ona má šarm a eleganci. Možná je nechcete mít rádi, ale máte. Chtěli byste poznat Grace blíž, jenže to je velmi obtížné. Ti dva jsou totiž nerozluční. Někdo by to mohl nazvat pravou láskou. Jiný by se mohl ptát, proč Grace nikdy nezvedá telefon nebo proč s vámi nikdy nejde na oběd, pokud s ní není i Jack. A proč jsou na jednom okně mříže. Někdy může být dokonalé manželství jednou dokonalou lží."

Myslím, že předchozí odstavec vám o příběhu řekne mnoho. Být vězněm muže, kterého milujete, jenž vám ubližuje psychicky a také fyzicky, nenechá vás bez dozoru a vše zakazuje, to je naprosto šílená představa. Zde to měla hrdinka ještě o něco vystupňované, hlavně z toho důvodu, že její manžel byl vysoce postavený právník, na první pohled naprosto dokonalý gentleman a báječný společník. Jeho přetvářka byla neskutečná a v některých částech knihy jsem přemýšlela, jestli nemá bratra - dvojče, protože jeho změny v chování byly rychlé a nečekané, s přehledem zvládal být milující partner a hned na to totálně zvrácený tyran.
Když by mi někdo řekl, že Grace byla slabá a měla se více "bránit", tak bych ho ihned vyvedla z omylu. Mám tolik argumentů, že kdybych je tu napsala, tak vám prozradím hromadu spoilerů, což nechci. Řeknu vám jen jedno, přečtěte si tuto knihu!

Můj pocit, který jsem při čtení měla, se nedá popsat slovy. Pořád jsem měla chuť číst, i když jsem byla zhnusena chováním Jacka, přesto jsem stále doufala... a potřebovala číst, vymýšlela jsem detaily, které by mohly pomoct, ale připadala jsem si v pasti, stejně jako Grace. Bylo to neskutečné, hlavně ten pocit beznaděje a ta nálada hlavní hrdinky padala i na mě. Protože už netrpím zlozvykem kousání si nehtů, tak jsem ohryzávala záložku při četbě a stále a stále popoháněla děj, abych věděla a prozřela...

"Mám ráda Jacka, ale nemám ráda Džordže Kúnyho."

Tento úryvek, který jsem právě napsala, pochopíte až když budete číst. Věřte mi, stane se i vaší mantrou po celou četbu.
Pořád nemůžu uvěřit, jakým způsobem autorka dokázala celý příběh uzavřít. Červený pokoj? To jako fakt? Famózní. Dokonalé!
Tento thriller je bezkonkurenční, dostal mě a já asi ještě chvilku budu mít divný pocit beznaděje a víry, kdykoliv si na knihu vzpomenu.

Celý příběh je rozdělen do kapitol, kdy jedna představuje minulost a druhá přítomnost. Krásně se to mezi sebou prolíná, navíc na každé stránce je napsáno, kde se momentálně čtenář nachází, takže vás to zmást nemůže. Navíc se autorce skvěle podařilo propojit na konci knihy přítomnost s minulostí, kdy já se začala tetelit blahem, přitom jsem se třepala strachy, jestli to tak opravdu je nebo se jedná opět o nějaký test, zkoušku mé čtenářské pozornosti.

Za zavřenými dveřmi doporučuji naprosto s klidným svědomím. Takto dobře propracovaný psychologický thriller, který by na mě působil až do morku kostí jsem dlouho nečetla. Ano, četla jsem velmi dobré knihy, které mě překvapovaly a ohromovaly, ovšem tady se jedná i o pocit, který ve mě četba zanechala. Tady si jen neřeknu: "Jo, bylo to skvělý." a zapomenu, tady si ještě pár dní, možná týdnů budu představovat co by, kdyby... V hlavě ji fakt budu mít delší dobu. Až tak na mě příběh Jacka a Grace zapůsobil.
A taky, co se mi líbilo, jak autorka nenápadným způsobem ukázala, že je důležité vnímat lidi kolem sebe a číst mezi řádky. Někdy to totiž může pomoct.

Děkuji Albatrosmedia.cz za zaslání recenzního výtisku a koupit si jej můžete tady.

Četli jste nebo se chystáte? Pokud na vás čeká četba, připravte se na pořádné psycho. :-)
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat