pondělí 12. června 2017

Osm - Radka Třeštíková

Autor: Radka Třeštíková
Rok vydání: 2017
Nakladatelství: Motto
Počet stran: 381

"Láska je jako voda, cestu si najde."

Tak trochu jiná detektivka
Jednu březnovou sobotu je v Ďáblickém háji nalezena postřelená mladá dívka Michaela. Zůstává v bezvědomí a policii se nedaří vyšetřit, kdo čin spáchal a proč. byl to její snoubenec, nejlepší kamarádka nebo snad někdo z rodiny, ve které Michaela hlídala děti? Ona sama si po probuzení z kómatu osudný den nepamatuje, co víc, nepamatuje si celý poslední rok svého života. 
Rok, který začal tak nevinně jako pohlazení a skončil pokusem o vraždu...

Radka Třeštíková nepatří mezi neznámé tváře. Každý z nás v loňském roce určitě zahlédl či jinak se setkal s knihou Bábovky (Motto, 2016), která měla neskutečný ohlas. Mou recenzi si můžete přečíst tady. Další její knihy To prší moře (Motto, 2015) a Dobře mi tak (Motto, 2014) jsou neméně známé. Tento rok tedy připadl na knihu s názvem Osm, a i když jsou zde opět velmi důležité vztahy, autorka nám to zpestřila i detektivní zápletkou.
Jinak žije se svým manželem a dvěma dětmi v Praze, ostatně věřím, že každý autorčin fanoušek ji sleduje na Facebooku, kde se spisovatelka dělí se svými čtenáři nejen o své myšlenky, ale dokonce i nějaké fotky. Tak jako její manžel, Tomáš Třeštík. Můžu říct, že za celou dobu, co tento manželský pár "stalkuju" přes FB, nejednou jsem se opravdu skvěle pobavila. :-)

Autorku a její tvorbu jsem vám ve zkratce přiblížila a teď už k samotné knize.

V příběhu vystupuje několik hlavních postav. Všechny jsou propletené a dalo by se říct s nadsázkou, že taky popletené. Za některé vlastnosti bych jim nafackovala, ale o tom později.
Ústřední postavou je Michaela, kterou někdo postřelí. Je v bezvědomí a když se probere, nepamatuje si poslední rok, co se stalo a s kým. Honza je přítel Michaely, miluje ji a jeho matka Michaelu nesnáší. Alice je Míšina nejlepší kamarádka, která touží jen po jediném - dítěti a správném partnerovi. Pavel je prase, notorický holkař, který má "na hubě" a skutek utek, Milerovi jsou rodinka, která díky Maxovi (otec) cestuje téměř po celém světě, on je lékař, jeho žena překladatelka. A těchto 6 osob spojí své životy, propojí je vším myslitelným a nemyslitelným. Jako byste vzali klubko vlny a motali je dokola a pak ob jednoho a pak zase dokola. Vznikne vám motanice, která docela odpovídá ději. :-)
Nejvíc se mi líbilo, že každá postava dostala svůj vlastní prostor, autorka dokázala na těch pár stránkách napsat vše, abychom každého z nich dokonale poznali a mohli si o nich udělat obrázek.

"Alice se ještě chvíli se Smajlíkem mazlí, pak ho strčí do plastové přepravky a tu přepravku položí na zadní sedadlo, Smajlík z ní kouká ven trochu vyděšeně. Myslí si, že ho Alice veze k veterináři, v téhle hnusné přepravce jezdí k veterináři vždycky, kdyby věděl, kam teď ve skutečnosti jede, byl by vyděšený ještě víc."

Zajímavá je, bezesporu, dějová linie. Protože kniha začíná od konce. Je to zvláštní, neotřelé, ale rozhodně dobré. Jako čtenář na začátku vím, co se stalo a potom se pomalu vracím ve čtení zpátky, abych došla do okamžiku, kdy jsem pochopila, kdo a proč. A věřte mi, tohle jsem nečekala, byl to mazec. I když místy tam nějaký náznak byl, asi jsem tomu nechtěla věřit. A proto jsem byla překvapená.

Paní Radka Třeštíková rozhodně nelenila a vymyslela skvělý příběh, kdy hrdinům dala všemožné vlastnosti. A přesně ty, které velmi dobře znáte. Z devadesáti procent, když si kluk dovede domů slečnu, jenž je poloviční Romka, rodiče nebudou skákat metr vysoko. Když je někdo učitel, tak peněz opravdu moc nemá. Většina chlapů má plnou pusu řečí, ale když má dojít k činu, tak sklopí ocas a zdrhnou. Jsou mezi námi dívky a ženy, pro které je každé "uprdnutí" důležité a musí to vyvěsit na sociální sítě... A takto bych mohla pokračovat dál a dál... S nadsázkou a lehkou ironií dokázala autorka tyto momenty skvěle zakomponovat do příběhu. Takže čtení bylo nejen napínavé, ale taky zábavné a úsměvné. Kolikrát jsem si řekla: "Jo, tohle je přesně XY, co ho znám."

Autorka je známá svým způsobem psaní - myslím tím, že píše extra dlouhé souvětí, kdy se vám zdá, že věta nemá konec. Mi to v žádném případě nevadí, navíc jsem na to zvyklá z důvodu, že mám od ní přečteno vše, ale u této knihy to považuji za velké plus. Kolikrát jsem měla pocit, že musím přečíst ještě víc a víc na jeden nádech. Jako by na mě autorka křičela celý děj, nechtěla se nadechnout, dokud to nedořekne. Tohle byl docela velký pohon, který jsem při čtení cítila.

Celkově jsem z "Osmičky" nadšená. Je to společenský román s prvky detektivního příběhu. Najdete tam všechno, co od takového románu můžete čekat. Nejen sociální zázemí, ale také působení určitých vlivů jak na rodiny s dětmi, tak na páry, které jsou buď stejného nebo opačného pohlaví. Jak může ublížit obyčejný křik, neopětovaná láska, chtíč, přehnaná důvěra, závislost a mnoho dalších.

Doporučuji na sto procent, já jsem z knihy nadšená a věřím, že budete i vy. Muži si ji přečíst můžou, nedokážu soudit, jaký budou mít postoj, ovšem ženy, které po této knize sáhnou, si myslím, že budou nadšené a překvapené stejně tak jako já.
Radko, díky Vám za to a už se těším na další knihu! Jen tak dál. :-)

Děkuji Albatrosmedia.cz za zaslání recenzního výtisku a pokud si ji chcete koupit, přímo tady máte odkaz.

Díky za přečtení a svěřte se, jestli se na ni chystáte.
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat