neděle 25. června 2017

Bestie je zvíře - Peternelle van Arsdale

Autor: Peternelle van Arsdale
Rok vydání: 2017
Počet stran: 368
Nakladatelství: Slovart

"Jedna ze sester se z matčiných paží vykroutila a bába ji zachytila jen okamžik před tím, než dopadla na podlahu. V tu chvíli to bába pokládala za zásah štěstěny. O pár měsíců později si už přála, aby tenkrát to zlé stvoření nechala spadnout."

Jako dítě se Alys rýmovačkám o Bestii smála a strach, který vyvolávaly příběhy o čarodějnicích, ji mrazil jen příjemně. Pak ale jednoho dne přišly. Ty dvě. A s celou vesnicí a dosavadním bezstarostným životem byl konec. Spolu s ostatními dětmi prchá Alys do sousedního Defaidu, kde ji čeká těžké dospívání ve světě svázaném neúprosnými pravidly. Defaid i jeho okolí zachvacuje panika před tím, co má prý na svědomí tajemná Bestie. Jenže utrpení, které si lidé dokážou působit navzájem, si s tím nadpřirozeným v ničem nezadá. A Alys navíc cítí, že má k hvozdu a Bestii podivně blízko...

Hlavní hrdinka se jmenuje Alys a setkáváme se s ní poprvé, když má sedm let. Potká ji, podle mě, devastující neštěstí a je nucena opustit svou rodnou vesnici a s dalšími dětmi odejít do Defaidu, kde žije v náhradní rodině. Na ni má docela štěstí, otec i matka ji mají rádi a roky plynou dál. Pořád se ovšem objevují nové zvěsti a zprávy ohledně Bestie a nikdo není klidný a bez starostí. Nechají město obehnat hradbami, kdy na stráži stojí právě Alys a ostatní děti, které zároveň s ní přišly z postižené vesnice. Až jednou, kdy se Alys vydá do bývalého domova, uvidí něco, co ji obrátí, opět, život o 180 stupňů. A v tu chvíli začíná Alys boj nejen o svůj život, ale taky o životy dalších lidí, na kterých jí záleží.

Nejdříve vás nalákám na grafickou úpravu knihy. :-) Protože začnu tím, že obálka je báječná, pokračuje to vloženými obrázky vždy s nějakým úryvkem, který prozrazuje, jakým způsobem se bude příběh dál vyvíjet a končí to skvělým fontem písma, jenž se čte velmi dobře. Rozlišují se typem písma řeči Bestie a řeči ostatních lidí, kapitoly jsou kratší a tím pádem je kniha velmi čtivá. Nedávno jsem někde četla, že je celý příběh přirovnáván k Smrtné zimě a musím tak trochu souhlasit. Ovšem, tady se mi líbí, že je to samostatná kniha, tudíž nemusím čekat na další díl, jak tomu bylo u výše zmíněné. Bestie je zvíře je vyprávěn od A do Z a při dočtení poslední stránky jsem měla slastný pocit, že vím vše a na nic nemusím čekat. Protože co si budeme nalhávat, někdy to čekání může být velmi nepříjemné. :-)

"Bestie je divé zvíře
pospěš zavřít bránu
jinak k tobě ve tmě přijde
neutečeš k ránu..."

Ale najdu tady jednu věc a taky vám ji napíšu, která mi trochu vadila. A to konkrétně nerozhodnost a samotné přemýšlení Alys. Chvílemi mi přišlo, jako by se považovala za holku, která může snad za všechno. Byla místy lítostivá až běda, ona je ta zlá, ona je ta, která všem ubližuje, ona za všechno může. A musel zakročit někdo, aby ji to aspoň z části vymluvil, i když se to nepovedlo tak, jak jsem si myslela. Ovšem i přes tohle lehké škobrtnutí je příběh čtivý a vcelku napínavý. Nejsou tam žádné hurá akce, kdy bych si okusovala nehty, ale i tak docházelo k situacím, které se pomalu vyvinuly do scén, při nichž jsem tak trochu zadržovala dech a čekala, jak to dopadne.

Celkově se mi kniha ohromně líbila a kdyby autorka vymazala trochu těch Alysiných myšlenkových pochodů, tak by to bylo na plný počet bodů. Protože ke konci, kdy jsem se nemohla dočkat, jak to všechno dopadne, jsem měla pocit, jako by mě to zdržovalo a jen si sama pro sebe říkala: "Běž už, prosím tě!", "Nekecej a funguj!"  a tak podobně. Prostě jsem ji popoháněla, abych se konečně dozvěděla, co jsem potřebovala.

Samotný příběh je neotřelý, zajímavý a skvělý autorčin nápad. Propojení fantasy světa bylo skvělé a bytosti, které se objevily, byly úžasně popsané. Věřím, že vás tato kniha bude bavit, pokud máte rádi fantasy, pokud si chcete přečíst příběh, který jen tak někde nenajdete. Doporučuji jak malým, tak velkým, tohle se prostě a jednoduše bude líbit! :-)

Děkuji nakladatelství Slovart za zaslání recenzního výtisku a pokud si knihu chcete koupit, můžete přímo tady.


Mějte se krásně a díky za přečtení!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat