pátek 28. dubna 2017

V pavoučí síti - Jakub Hrdoun

Autor: Jakub Hrdoun
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2017
Počet stran: 343

"Můžou ti sebrat peníze, dům, dokonce ti můžou sebrat i rodinu, ale nikdy - a to si dobře zapamatuj - nikdy ti nesmí sebrat TEBE."

Temná dysstopie s prvky fantasy od českého autora, která vás nenechá vydechnout. Královské město - místo plné intrik a chudoby, ve kterém není jednoduché žít, a přežít. Tobiáš už má dost života v bídě. Když dostane nabídku, která by mu pomohla leccos změnit, přijme ji. Stane se členem rozsáhlé zlodějské organizace, která okrádá Královský lom - zdroj bohatství a blahobytu pro hrstku vyvolených. Práce pro organizaci má však i stinné stránky. Stávají se nehody, které spolu zdánlivě nesouvisí. Tobiáš však přijde na to, že je tomu právě naopak. Nebezpečné pátrání ho přivede na stopu temného spolku, který sužuje celé město a má na svědomí bezpráví a bídu....

Tobiáš je teenager, který žije ve městě, kde platí zákon, že mladí lidé si nesmí vydělat více než pár měďáků. Při tom, kolik co stojí, je většina mladých lidí, na pokraji chudoby a i když dělají co můžou a dělají to dobře, spousta lidí je naočkována zástupcem krále, že mladí lidé jsou špatní a nikdo jim nedá ani měďák navíc. Kolikrát se stane, že jim za služby nezaplatí vůbec, jednoduše proto, že jsou mladí.
Společenství je seskupení mladých lidí, kteří se rozhodli bojovat proti bezpráví a chudobě. Sice to není nejlegálnějším způsobem, ale přijdou k penězům, nemusí živořit a královskému rozpočtu to neublíží. Všechno funguje až do té doby, než se stane první neštěstí a další na sebe nenechají dlouho čekat. Tobiáš se snaží zjistit, kdo za tím vším stojí, ale není to prostě jen náhoda? Osud?

Když jsem začala knihu číst, věděla jsem hned od prvních stran, že tohle bude dobré. A nemýlila jsem se. Příběh odsýpá, je napínavý a pořád jsem hledala různé souvislosti, které tam byly v náznacích, ale pořád jsem si říkala, že to není možné, protože ten dělá tohle a nemůže dělat tamto. Líbilo se mi, jak se autorovi podařilo mě vtáhnout do děje. Ocitla jsem se někde ve "středověku", v úzkých uličkách, s povozy koní, které převážejí měšťany do Kupeckého města, jindy k šibenici, poté zase do různých náleven.
Všichni hrdinové, kteří jsou důležití, byli pro mě velmi reální. Jde i o to, že autor sám je mladý kluk a tím pádem dokázal perfektně popsat mladé postavy, jak přemýšlí, chovají se a jakým způsobem mluví.

"Uprostřed rozlehlé místnosti stál vysoký kamenný stůl. Na několika místech ulpěla krev těch, kteří na něm v minulosti leželi. Kolem stolu se na zemi dalo najít několik vyražených zubů, něco černého, co dříve býval kus jazyka, poslední dva články pravého ukazováčku a plno dalších nechutných relikvií."

Dalším plusovým bodem bylo zapracování různých vlastností lidí, které byly do očí bijící, ale přitom naprosto přirozené. Jako třeba přátelství, rodičovská láska, láska mezi partnery, jak je důležitá důvěra a víra v někoho nebo naopak jak bolí zrada.

V anotaci je psáno, že se jedná o temnou dystopii s prvky fantasy. Temná dystopie, s tím se ztotožňuji, protože to, jak se vláda chová ke svým občanům je dystopie jako ušitá. Ovšem prvky fantasy jsem tam nenašla a nejsem si ani po přečtení vědoma, že by tam byly. Pokud jste to někdo četl, tak mě klidně opravte, jestli jste na ty prvky narazili. :-)
Každopádně to nic neubírá na kráse příběhu, který mě bavil od začátku do konce, byl pro mne napínavý a zajímavý. Děj navíc není jednoduše primitivní, takže jako čtenář jsem si užila i různé spletitosti, které mi vrtaly hlavou v době, kdy jsem knihu musela odložit a dělat (údajně) důležitější věci. Dle mého názoru je příběh opravdu propracovaný a smekám klobouk před autorem.
Na to, že autor, Jakub Hrdoun, je ročník narození 1999, tak napsal příběh, který je perfektní, propracovaný, vymyšlený do puntíku, jde vidět, že věděl, co chce napsat, jak to chce napsat a za tím si šel. Měl v tom jasno a proto V pavoučí síti je pro mě skvělá kniha.

Doporučuji k přečtení všem, bude to bavit jak kluky, tak holky, jak dospívající, tak (skoro)dospělé. A já vím, že pokud se autor rozhodne napsat něco dalšího, tak si to určitě přečtu.
Nenapadá mě vůbec nic, co bych vytkla této knize, takže za mě plný počet bodů. Bavila jsem se, užila si čtení, nelituji ani za mák času, který jsem nad příběhem strávila a oblíbila jsem si Tobiáše. :-)
Hodně jsem si ho oblíbila. :-))

Děkuji Albatrosmedia.cz za zaslání recenzního výtisku a pokud si knihu chcete koupit, můžete přímo tady.

Díky za přečtení a přeji krásný den!
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat