středa 16. listopadu 2016

Uvnitř mé hlavy - Francesca Zappia

Autor: Francesca Zappia
Nakladatelství: Yoli
Rok vydání: 2016
Počet stran: 368

"Být v jednom autě s Theou a jejími bratry bylo jako zavřít se do bankovního sejfu se čtyřiceti kily TNT a hořící zápalnou šňůrou. Thea mě posadila dopředu, ale i tak jsem měla pocit, že Ian s Evanem jsou až moc blízko."

Alex je divná; alespoň tak ji vnímá její okolí. Přitom má jen vlasy červené jako kečup a fascinují ji živí humři v nádrži supermarketu, trpí paranoiou, že ji pronásledují komunisti nebo že jí někdo otrávil jídlo. Trpí totiž schizofrenií a plete si vlastní halucinace s realitou. Někdy jde obojí od sebe jen těžko rozlišit, jedinou její jistotou je mladší sestra Charlie a Kouzelná osmička, dětská hračka, se kterou se často radí. Pro jistotu má u sebe Alex taky fotoaparát a v případě nouze si věci a lidi fotí, aby měla jistotu, že nejsou jen jejím přeludem. Za přelud považuje nejdřív i Milese, nejdrsnějšího týpka ze školy. Nevymyslela si ho náhodou? Proč by zrovna on měl mít o její společnost zájem?

Když jsem zaregistrovala, že se vydává tato kniha, vůbec jsem neměla tušení, co si představovat. Jaká bude. Obálka byla zvláštní, taková hypnotická a po přečtení anotace jsem si byla jistá, že ji musím zdolat, protože výlet do hlavy schizofrenika se nepovede jen tak někomu.

Vyprávění příběhu je z pohledu Alex, hlavní hrdinky, která neví, co je skutečnost a co je realita. Mnohokrát se přistihne, že netuší, jestli se dívá na něco, co je reálné a proto u sebe stále nosí fotoaparát, aby si určité záběry vyfotila a podívala se na ně později.
Po jedné negativní události musí opustit svou školu a přestoupit na novou. V novém prostředí je toho tolik, co musí sledovat, její paranoia se stupňuje a až vygraduje úplně.
Nejlepší řešení je mít kolem sebe přátele, ale může nějaké mít, když je divná a bláznivá?

"Celia nejásala a netleskala. Celá zrudla a v těch šílených očích s rozšířenými zorničkami, jimiž sledovala svou údajně nejlepší kamarádku, se zračila chladnokrevná vražda. Představila jsem si to jako animák - Celiiny zuby se mění v tesáky a z uší jí jde pára, chytá Britney pod krkem a rdousí ji, dokud Britney nevylezou oči z důlků."

Bavila mě! Čteno na jeden zátah. Svižné, napínavé a vtipné čtení, které mě uchvátilo. Nevěřila bych, co se pod obálkou může skrývat. Místy jsem už měla pocit, že někdo musí něco udělat, protože stavy hlavní hrdinky už byly nezadržitelně nestabilní. A v tu chvíli se stalo něco nečekaného. Překvapivého. Dokázala jsem se do postavy hrdinky vžít a tím pádem je pro mě kniha velmi uvěřitelná a emotivní. Držela jsem ji palce.
I když je to určeno pro mladší čtenáře, tak věřím, že si tato kniha najde čtenáře i ve starší kategorii. Jedná se o neotřelé téma, které se v příbězích jen tak neobjevuje a autorka to dokázala zpracovat velmi poutavou formou.

Primárně je to kniha, která je určena pro mládež. Věřím ovšem tomu, že si tento příběh užijí i ti, kterým už není -náct. Tak jako já. Autorka vás dokáže vtáhnout do děje a myslím si, že většina z vás, kteří se rozhodnou si ji přečíst, tak bude velmi mile překvapena.
Hodnotím ji pozitivně, 90 %.

Děkuji Martinus.cz za poskytnutí recenzního výtisku a koupit si jej můžete tady.

Četli jste ji? Co říkáte na téma? Nebo se chystáte?
Mějte se krásně.
Daramegan

Žádné komentáře:

Okomentovat