neděle 21. srpna 2016

Ze života blbky - Jana Nováková

Autor: Jana Nováková
Rok vydání: 2016
Nakladatelství: Klika
Počet stran: 184

" Ráno jsem se probudila v křesle, na obličeji obtisknutou hranu knihy, vlasy se během noci rozhodly žít vlastním životem, líčení jsem měla lehce rozmazané po celé tváři a nemohla jsem hýbat nohou, protože jsem si ji přeležela. Vzápětí jsem zjistila, že nemůžu hýbat ani rukama, takže jsem musela počkat, než mě tahle "obrna" přejde, což ve mně vzbudilo záchvat smíchu, jelikož to na jednu stranu bylo hrozně nepříjemné, ale zároveň to příšerně lechtalo."

Míváte někdy den blbec, kdy si říkáte, že tohle se může stát jen vám? Sníte o něčem či  někom a když to něco či někoho dostanete, tak zjistíte, že chcete něco úplně jiného? Zamilujete se nepochopitelně do naprosto nevhodného partnera a po čase si říkáte, kam jste dali oči a mozek? Přesně takové situace zažívá mladá dívka, která si své trapasy a životní eskapády zapisuje do deníku. Možná si ho vede pro to, aby si později připomínala své zážitky a partnery. Možná ho píše proto, aby mohla uspokojit vaši touhu zasmát se cizímu neštěstí.


Já nejdříve zmíním, že ilustrace v knize jsou, ale je jich málo. Na to, jak skvěle zapadají do kompozice textu bych se vůbec nezlobila, aby jich bylo o trochu víc. Má je na svědomí Tereza Štěpánková alias Illumielle a já smekám před její tvořivostí.

A teď něco o blbce. Její celý příběh je vyprávěn formou deníku, od ledna do prosince. Jeden rok v jejím životě. A že to není obyčejný rok, protože ty věci, které se odehrávají, ty se fakt můžou stát jen někomu, kdo moc štěstí nemá. Nebo naopak, má ho víc než potřebuje. Nebo já nevím. Oproti blbce já vedu totálně nudný život. Ale pořád přemýšlím, jestli je možné, aby se tohle všechno stalo. Nevěřím tomu, že když autorka řekne, že nestalo, že má takovou fantazii. Nečekejte žádné zázraky ve formě: padám ze stromu a objeví se princ, který mě chytí a já si nic nezlomím nebo jedu autem, vjedu do protisměru a zachrání mě anděl strážný... To ne. Tady je to mnohem prozaičtější - opít se a poblít, ovšem ve velmi nevhodnou chvíli, rozplácnout se na jezdících schodech, zaseknout se do šatů, které stojí jednu celou výplatu... Opravdu ty věci, u kterých věřím, že blbka mohla zažít.

"Probudila jsem se o půlnoci s žalostně podrážděným žaludkem a bolavou hlavou. Od pár přeživších jsem se dozvěděla, co jsem udělala. Měla jsem okno velké jako výkladní skříň. A pomalu jsem si začala skládat, co se asi dělo. Takže po té tmě, co nastala, jsem slítla na zem, a než mě zvedli, pozvracela jsem se na koberec."

Blbka hledá prince svých snů. Jako jedna z tisíce. Každá touží po dokonalém chlapovi a nejinak je to i u ní. S tím samozřejmě přicházejí všelijaké vtipné chvilky, protože ne každé seznamování dopadne na výbornou. Například když má někdo chlupaté záda - a čouhá mu to z trička... no, nějak se utéct musí, naprosto jsem ji chápala. :-) A takových věcí tam bylo více. Což vám zaručí opravdu velkou zábavu.

Je to kniha pro dívky, ženy, slečny, které se chtějí pobavit a věřím, že to velmi pomůže i těm, které stále na své štěstí v podobě prince na bílém koni čekají. Pokud si myslíte, že jen vy máte smůlu, tak je tato kniha pro vás ta pravá. Já bych se ji nebála přirovnat k humoru podobnému Bridgit Jones a pokud to píšu, tak opravdu nepřeháním.

Ovšem na jedno si dejte pozor - konec knihy. Ten opravdu není normální. Není. A mě to tak naštvalo, že jsem uvažovala, jestli náhodou nebudu knihu brát za průměrnou. Ovšem to nejde. Průměrná není. Je nadprůměrná. Autorčina prvotina, která má hlavu a patu, je dojemná, velmi vtipná, pohodová, jednoduchá, poutavá a je vidět, že autorka si knihu vymazlila s láskou.
Zdá se vám těch kladů moc? Může být. Ale tahle kniha si to zaslouží. Věřte mi. :-)

Smlsnete si na ni během jednoho až dvou dnů, odpočinete si, zasmějete se cizímu neštěstí (což hodně z nás miluje) a potom si poklepete na čelo, že blbka není blbka, ale spíše kráva. A budete ji přát děti, které budou kopií Ondry. No fakt! Přečtěte si ji a pak mi napište, co vy na to. Myslím si, že se mnou budete souhlasit a budete taky kout pikle. :-)

Děkuji autorce Janě Novákové za recenzní výtisk a kdo z vás si bude chtít tuto pohodovku koupit, tak můžete tak učinit přímo tady nebo oslovit samotnou autorku na jejích FB stránkách.

Přeji vám všem mnoho úsměvných chvil u této knihy a pěknou neděli :-)
Daramegan




Žádné komentáře:

Okomentovat