čtvrtek 28. července 2016

Profesor sněhem zavátý - Dan Rhodes

Autor: Dan Rhodes
Rok vydání: 2016
Počet stran: 262
Nakladatelství: LEDA
Překlad: Jana Jašová

"Ahoj, miláčku. Ano, jsme tu pořád zapadaní sněhem. Ne, do Řitky jsem se ještě nedostal, ale slíbil jsem té ženské, že se o to pokusím v pondělí."

Když se velikán evoluční teorie profesor Richard Dawkins - televizní celebrita bojovného humanismu! - vydá do Horní Řitky, aby promluvil k členkám tamního ženského spolku, nemá ponětí, jaká dobrodružství ho v srdci venkovské Anglie čekají. Přes veškerou snahu ho před kalamitou nedokáže uchránit ani jeho věrný, byť poněkud chmurný poskok Hooyer, spolu s profesorem skálopevně přesvědčený o nadřazenosti humanitního altruismu nad obyčejnou křesťanskou laskavostí, jež je přece založena na pověrách. Sněhová vánice zavane horské cesty a oba věrozvěsti uváznou na faře městečka, kde projevují vděčnost poněkud nejistě. Porazí intelektuální altruismus vlídnou laskavost reverenda a jeho ženy? Dorazí vůbec poutníci do Horní Řitky? A co když profesorův "skřet s brunátným ciferníkem" opravdu existuje? Nejdrsnější britský humorista střední generace Dan Rhodes před námi rozvíjí tragikomickou frašku s přesně cílenými satirickými šlehy a nespočtem absurdních gagů.

Autor, Dan Rhodes, si mě získal knihou To je život! (recenze zde), kdy jsem věděla, že tohle setkání bude mít pokračování. A má! V podobě profesora Richarda Dawkinse a jeho "Hujera".
Příběh, jenž je založen na možných i nemožných situacích, které se ovšem  stát můžou. I když nikdy je asi nikdo nebude hrotit tak, jak to dělaly tyto dvě hlavní postavy. Ovšem bez jejich "nápaditosti" by ta kniha nebyla tak skvělá, jako je.

Číst začínám ve čtvrtek, 28.listopadu, kdy startuje cesta profesora a jeho poskoka do Horní Řitky. Už na prvních stránkách se setkávám s přístupem profesora k jeho podřízenému a že je tento přístup poněkud zvláštní. A čtení jsem skončila 24.prosince, v úterý, kdy už jsem věděla, co je profesor zač, co má za sebou Hooyer a co se stalo i s ostatními postavami. A hlavně jsem zjistila, že nemůžu dát na první pohled, byť by mě přesvědčoval s dokonalostí sobě vlastní.

"Á, tak ona mi hned odepsala, šikulka. Hned vám to přečtu. Vyrid mu, že podle me je poradny zalud. Ehm, nejsem si jistá, co se tím myslí, i když mám takový pocit, že to bere jako náramnou poklonu."

U čtení se určitě nudit nebudete. Text je prošpikován skvělými vtípky, chvilkovými brutálními záchvaty profesora vůči všem, kteří věří v boha a s tím jsou spojeny úsměvné momenty. Když se například ocitnou zavaleni sněhem v Trhovém Dírci a jsou nuceni využít pohostinnosti reverenda Pottera a jeho ženy, setkají se právě tyto dva myšlenkové názory naproti sobě u stolu s jídlem. A mnohdy to dopadne opravdu zajímavě. (Bůh neexistuje a sedm vykřičníků) :-)
Z profesora mám pocit, že je to člověk, který nemá a nemůže mít rád žádné lidi. A nikdo, jen on, všemu rozumí, všechno zná, všechno ví a všude byl. Při četbě jsem si vzpomněla na mého učitele matematiky na gymnáziu, kdy na jedničku uměl bůh, na dvojku on, na trojku ostatní profesoři matematiky, na čtyřku ti nejlepší ze třídy a za pět dostávali všichni ostatní (tedy i já :-))

Opravdu je to kniha, která má v sobě britský břitký humor, který ne každý dokáže ocenit, ovšem autor se toho zhostil s takovou grácií, že věřím v to, že ten, kdo si tuto knihu přečte, tak si to náležitě užije! Vyzkoušejte, nebudete se nudit, budete se smát a hned budete mít lepší den. :-)

Děkuji nakladatelství LEDA za poskytnutí recenzního výtisku a vy, kteří se s autorem Rhodesem chcete utkat osobně, tak si knihu kupte přímo tady.

Přeji krásný den,
Daramegan


Žádné komentáře:

Okomentovat