neděle 31. ledna 2016

Carol - Patricia Highsmith

Autor: Patricia Highsmith
Rok vydání: 2015
Počet stran: 295
Nakladatelství: Leda
Překlad: Ludmila Jánská

"ŠTĚSTÍ JE NĚCO JAKO LET, JAKO DRAK V POVĚTŘÍ. JDE JEN O TO, KOLIK ODVINEŠ PROVÁZKU..."

Lidé z branže řadí tento milostný román k vrcholům americké i světové literatury. Kniha Carol byla jmenována mezi nejvlivnějšími knihami 20.století a režisér Todd Haynes podle ní natočil stejnojmenný film, jenž byl mezi kandidáty na cenu Oscar za rok 2015.

Jak se píše v oficiální anotaci, psychologické drama Carol, syrový a současně romantický příběh, jehož postavy hledají na morálně spletitých cestách pravdivý obraz sebe samých, je výjimečným dílem, v němž Patricie Highsmithová osvědčila vynikající vypravěčské umění. Od prvních stránek se nad románem vznáší atmosféra nezadržitelného směřování k zatím neznámému cíli, dychtivosti a prapůvodní energie, s níž si obě hlavní postavy posedle zahrávají s osudem a připravují si tak téměř nesnesitelnou úzkost a napětí. Smysl cesty, po které se vydaly, lze rozpoznat až při pohledu zpět proti proudu času - není to kniha, je to život sám.

Když jsem se pustila do této knihy, neměla jsem vůbec ponětí, co od ní čekat. Když si přečtete, že by se mělo jednat o milostný příběh, tak podle naší moderní doby, kdy vše ovládá 50 odstínů očekáváte, že na každé druhé stránce bude samé "ach můj bože", a "ano, to je ono"...
V této knize to nenajdete. Jedná se o milostný román, kdy se city odvíjejí jen jako jakési elektrické jiskření na stránkách. Není zde žádný "trapný" sex, jedná se převážně o pocity a city vůči jiné osobě a proto je ta kniha velmi krásná. Ano, nebojím se napsat, že je krásná, protože to, jakým stylem autorka dokáže vyjádřit city, to je něco, co se jen tak nevidí. Máte vnitřní pocit, kdy víte, že teď už to musí přijít a přitom to důležité přijde po špičkách, potichu a sladce Vám to zaútočí na vaše smysly.

"JSOU ŽIVOT A LIDSKÉ VZTAHY VŽDYCKY TAKOVÉ? UVAŽOVALA TEREZA. NIKDE PEVNÁ PŮDA POD NOHAMA? STÁLE JAKO DROLÍCÍ SE ŠTĚRK, HODNĚ HLASITÝ, ABY TO SLYŠEL CELÝ SVĚT, ABY ČLOVĚK VŽDYCKY SLYŠEL HLASITÝ A DRSNÝ KROK VETŘELCE."

Hlavní postava, Tereza, mi ze začátku přišla jako naivní dívka, která se postupem příběhu perfektně vybarvila. Byla fajn sledovat její "dospívání". Díky Carol za to. To, jak ji dokázala připravit na její místo v životě, ač nenásilnou formou, bylo naprosto bravurní. Carol byla také dobře vykreslená, její určení priorit mi přišlo zásadové, ovšem zkoušela určité kličky, které ji vrátily tam, kde má být. Pokaždé. Zas a znovu... A tak to asi má být-

Nedávno jsem psala recenzi, kdy jsem jednoho autora nazvala mistrem vypravěčem, protože jeho příběh bylo potěšením mi číst. A to stejné můžu napsat u této autorky. Mistryně ve svém oboru. Když se oprostíte od toho, co ve vás vyvolává anotace a oddáte se příběhu, nemůže být nic víc, než mile překvapeni.
Dokážu si představit film. Vím, jak budou ztvárněné určité scény. Vím, jak se bude tvářit Tereza ohledně její práce a vím, jak se bude tvářit Carol, až Terezu potká. Ta kniha ve mne vyvolala, snad poprvé za celý můj život, pocit, že chci vidět film a ověřit si, že jsem se nemýlila.

Nebojím se napsat, že kniha je určena z 90% ženám, protože jen ženy dokáží pochopit, co se na stránkách odehrává. Když se na scéně objeví Richard, Phill nebo Abby a Carol, každá z nás ví, k čemu to povede. Tím nemyslím, že je kniha předvídatelná, ale že my, ženy, uvažuje pragmaticky a věcně a víme, co všechny ty náznaky znamenají. A proto je tato kniha skvělá a já vám ji, milé dámy, doporučuji.
Pokud to čte nějaký muž, blíží se Valentýn - kupte ji své drahé polovičce tady. Neuděláte chybu a partnerka bude spokojená, možná více než to! :)

Děkuji nakladatelství LEDA za poskytnutí recenzního výtisku a vám všem ostatním přeji, ať se kniha líbí tak, jako mi.

Díky,
Daramegan


Žádné komentáře:

Okomentovat